Sastera & Sains Sosial | Sastera Gunaan dan Sains Sosial Gunaan | Sains Tulen | Sains Gunaan |
---|---|---|---|
Antropologi
Bahasa dan Linguistik Ekonomi Falsafah Geografi Kesusasteraan Pengajian Etnik Pengajian Islam Psikologi Sains Politik Sejarah Seni Sosiologi |
Komunikasi
Pendidikan Pengurusan Perakaunan Perniagaan Perundangan Psikologi Industri Seni |
Biologi
Fizik Kimia Matematik |
Sains Industri
Sains Komputer/Teknologi Maklumat Seni Bina Teknologi Industri Teknikal dan Vokasional |
1. Falsafah pengajaran dan pembelajaran |
---|
1.1 Pernyataan falsafah yang jelas dengan kepercayaan dan nilai
1.2 Pernyataan teori/model yang mendasari falsafah pengajaran dan pembelajaran. |
2. Strategi keseluruhan tentang kaedah PdP |
---|
2.1 Strategi perancangan dan pelaksanaan yang dilakukan terhadap perkara berikut:
2.1.1 Pengajaran/penyeliaan 2.1.2 Penilaian 2.2 Bukti/maklumat yang berkaitan dengan pernyataan strategi 2.1, contoh: 2.2.1 Senarai kursus 2.2.2 Proforma dan bilangan pelajar 2.2.3 Bilangan pelajar diselia mengikut peringkat Sijil/Diploma/Sarjana Muda/Sarjana/ PhD |
3. Kreativiti dan inovasi serta impaknya terhadap PdP |
---|
3.1 Pernyataan kreativiti dan inovasi yang sejajar dan menyokong 1.1:
3.1.1 falsafah pengajaran/penyeliaan dan penilaian 3.1.2 kaedah pengajaran/penyeliaan dan penilaian 3.2 Kreativiti dan inovasi yang dilaksanakan: 3.2.1 ciri-ciri (asli, signifikan & relevan) 3.2.2 kaedah pengajaran dan pembelajaran atau penilaian yang merangsang dan memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan inisiatif terkini dari KPT. 3.2.3 kesejajaran antara kaedah pengajaran/penyeliaan dan penilaian dengan hasil pembelajaran (terangkan bagaimana CA dilakukan). 3.2.4 impak kreativiti dan inovasi yang digunakan terhadap kualiti pengajaran kepada: i. peningkatan pencapaian pelajar ii. kualiti hasil kerja pelajar iii. falsafah pengajaran/penyeliaan dan penilaian (1.1) iv. kaedah pengajaran/penyeliaan dan penilaian |
4. Penilaian dan testimonial |
---|
4.1 Hasil penilaian pengajaran/penyeliaan oleh pelajar termasuklah borang penilaian pembelajaran untuk 3 semester berturut-turut.
4.2 Testimonial pengajaran/penyeliaan berkesan daripada pelbagai sumber merangkumi: 4.2.1 pelajar 4.2.2 rakan sejawat 4.2.3 jabatan/fakulti 4.2.4 universiti 4.2.5 komuniti/industri |
5. Penambahbaikan pengajaran/penyeliaan dan penilaian serta pembangunan professional |
---|
5.1 Penambahbaikan kaedah pengajaran/penyeliaan dan penilaian melalui amalan reflektif yang merangkumi:
5.1.1 dokumentasi refleksi 5.1.2 pemantauan minggu ke-8 5.1.3 analisis/sintesis untuk penambahbaikan 5.1.4 tindakan dan perkongsian 5.2 Pembangunan profesional dalam pengajaran/penyeliaan dan penilaian. |
6. Kesarjanaan |
---|
6.1 Perkongsian ilmu dan amalan pengajaran/penyeliaan dan penilaian di pelbagai peringkat (universiti / kebangsaan / antarabangsa) melalui mana-mana yang berikut:
6.1.1 media sosial (termasuk YouTube, Blog, Facebook dll) 6.1.2 bengkel/seminar 6.1.3 komuniti pembelajaran (contoh Special Interest Group) 6.1.4 modul pembelajaran/ buku teks 6.1.5 penerbitan Scopus/ISI 6.1.6 penerbitan digital (contoh e-buku,e-jurnal,bahan pembelajaran terbuka (OER) 6.1.7 kursus dalam talian (contoh MOOCs, micro-credential) 6.1.8 editor journal dan lain-lain 6.1.9 perundingan 6.1.10 bahan-bahan lain yang berkaitan 6.2 Pengiktirafan (anugerah/jemputan ucap utama/ seminar/ webinar/ penceramah jemputan/ jurulatih utama/ mentor) yang diperolehi. 6.3 Kepimpinan (pengerusi/jawatankuasa) dalam komuniti akademik (fakulti/universiti/ persatuan akademik kebangsaan/ antarabangsa) yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. |
1. Masa yang diperuntukkan bagi simulasi pengajaran adalah 15 minit. Perkara yang dinilai dalam simulasi pengajaran |
---|
i. Keberkesanan komunikasi
ii. Kejelasan penyampaian iii. Keberkesanan penggunaan bahan bantu mengajar iv. Keupayaan meyakini dan memotivasikan ‘pelajar’ v. Keupayaan melibatkan ‘pelajar’ secara aktif dan berkesan vi. Keupayaan menilai pemahaman ‘pelajar |
2. Temuduga akan merangkumi perkara berikut: |
---|
i. Falsafah pengajaran dan pembelajaran
ii. Kreativiti dan inovasi serta impaknya terhadap pengajaran dan pembelajaran iii. Penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran iv. Kesarjanaan dalam pengajaran dan pembelajaran v. Refleksi kendiri terhadap simulasi pengajaran |
RM 3000
RM 3000
RM 3000
RM 3000
RM 3000
(TERTAKLUK PADA KEPUTUSAN MESYUARAT JKPU)